"Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (Matt. 28:19)
Kasteessa ihmisestä tulee kirkon jäsen. Kasteessa ihmisestä siis tulee kristitty. Kaste on elämän tärkeimpiä tapahtumia. Se on juhlava ja iloinen päivä. Seurakunta lahjoittaa kastetulle hopeisen ristin kasteen jälkeen.
Ortodoksisessa kirkossa kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin. Useinmiten kastettava on vauva. Kasteen myötä ihminen liittyy maailmanlaajuiseen yhteisöön. Ortodokseja on maailmanlaajuisesti noin 250 miljoonaa, mikä tekee ortodoksisesta kirkosta maailman toiseksi suurimman kristillisen kirkon.
Ohjeet ja neuvot alla koskevat ensisijaisesti vauvan kasteeseen liittyviä seikkoja. Soveltuvin osin se koskee myös aikuisena kasteelle tulevan.
Kasteen järjestely alkaa ottamalla yhteyttä seurakuntaan. Kasteen on hyvä tapahtua kahden kuukauden sisällä syntymästä, toki myöhemminkin voi kastaa. Yhteydenotto seurakuntaan on kuitenkin hyvä tehdä hyvissä ajoin, riippumatta kasteen ajankohdasta. Sovitaan kasteen ajankohta ja paikka. Tällöin on myös tilaisuus kysyä, jos jokin asia askarruttaa. Voi myös sopia tapaamisen papin kanssa toimituskeskustelua varten.
Yhteydenotto on mielekästä tehdä, kun vauvan äidille (jos hän on ortodoksi) saapuu kirje seurakunnasta parin viikon sisällä vauvan syntymästä. Kirje sisältää lyhyen onnittelukirjeen ja virallisen lomakkeen.
Kasteesta päättävät lapsen huoltajat yhdessä. Äiti on kuitenkin määräävässä asemassa, jos sopua ei löydy. Toki jos isä on ortodoksi ja äiti esimerkiksi luterilainen, voidaan vauva kastaa äidin suostumuksella ortodoksiksi. Kyse on yhteisestä sopimisesta. Ortodoksinen kirkko toivoo, että lapset kastettaisiin ortodokseiksi.
Luontevin paikka kasteelle on kirkko. Siellä on kaikki tarvittava välineistö sujuvaan kastetoimitukseen – kastemaljasta hoitopöytään. Oulun ortodoksisella seurakunnalla on monta pyhäkköä seurakunnan alueella, ja ne kaikki ovat käytössä.
Merkittävin syy ei kuitenkaan ole käytännöllinen. Kirkon luontevuus kasteen paikkana on se, että kaste on nimenomaan kirkon jäseneksi tulemista.
Kaste kotona on toki mahdollinen. Syy kotikasteeseen voi olla vaikkapa etäisyys kirkkoon tai vauvan heikko terveydentila. Kysymys kasteen paikasta ei ole kynnyskysymys, mutta seurakunta toivoo, että kaste tapahtuisi kirkossa.
Toimituksen jälkeiset kastejuhlat järjestetään usein kotona. Näin voi menetellä vaikka kaste tapahtuisikin kirkossa. Itse asiassa juhlajärjestelyille on jopa enemmän tilaa, kun itse kaste toimitetaan kirkossa. Ortodoksista seurakuntasalia voi myös käyttää kastejuhlaa varten.
Kummeja voi olla useampi kuin yksi, mutta ainakin yhden kummin tulee olla ortodoksisen kirkon jäsen ja mielellään samaa sukupuolta kuin kastettava. Ortodoksikummi lausuu kasteessa muun muassa uskontunnustuksen kastettavan puolesta
Kaste ei ole nimenanto, vaikka näin monesti ajatellaan. Itse kastetta edeltää kylläkin nimenantotoimitus, mutta itse kasteella ei ole nimenannon kanssa mitään tekemistä. Itse asiassa nimenanto voidaan toimittaa erillisenä toimituksena kahdeksantena päivänä syntymästä.
Ortodoksisen perinteen mukaan annetaan vain yksi nimi. Toki useampiakin voi olla, mutta ihmistä puhutellaan yleensä yhdellä nimellä, joten yksi nimi on jo riittävä.
Nimen – tai ainakin yhden niistä – tulisi olla kristillinen. Suurin osa suomalaisista nimistä on juuriltaan kristillisiä. Esimerksiksi Antti-nimi viittaa Andreakseen, joka osaltaan viittaa apostoli Andreakseen. Matti viittaa Matteukseen ja Liisa Elisabetiin. Nimi siis samalla viittaa suojeluspyhään.
Ortodoksisessa kirkossa avioliitto on sakramentti. Tämä kertoo siitä, että avioliitolla on keskeinen sija ortodoksisessa kirkossa.
Ennen avioliiton sakramenttia on suoritettava avioliiton esteiden tutkinta. Usein puhutaan ”kuulutuksesta”. Esteiden tutkinta on lain vaatimaa ja siinä varmistutaan, että aiottu avioliitto on lain mukaan sallittu - esteetön. Esteiden tutkinta tehdään seurakunnassa. Yhden osapuolen ollessa luterilainen, esteiden tutkinta voidaan myös tehdä luterilaisessa seurakunnassa. Tutkinta voidaan myös tehdä maistraatissa. Tutkintakaavakkeen allekirjoittavat molemmat. Todistus esteettömyydestä solmia avioliitto on voimassa neljä kuukautta.
Tehdessään esteiden tutkinnan – kuulutuksen – voi samalla varata kirkon ja sopia toimituskeskustelusta papin kanssa. Oulun ortodoksisen seurakunnan kaikki pyhäköt ovat käytettävissä ja toivottu vihkipäivä onnistuu melkein varmasti. Tällöin vihkipäiväkin tulee valituksi. "Vihkiharjoitus" voidaan tarpeen tullen järjestää kaavan ja muiden asioiden läpikäymiseksi.
"Kirkkohäät" eivät välttämättä ole suuret häät. Toisinaan kuulee sanottavan: "Halusimme pienet häät ja siksi menimme maistraatissa naimisiin." Itse asiassa kaava on sama, olkoot häät suuret tai pienet. Häiden suuruus – myös kustannuksiltaan – aiheutuu pelkästään hääjuhlasta, ei seurakunnasta.
Avioliitto on enemmän kuin vain toimitus. Tämä saattaa unohtua hääjärjestelyiden tiimellyksessä. Avioliitto viittaa parisuhteeseen ja liittoon, eikä yksin vihkitoimitukseen. Avioliitto toteutuu elämässä. Ihmisen ei ole hyvä olla yksin, kertoo jo Raamattu. Avioliitto on jakamista ja saamista. Eräs ortodoksisen vihkimisen rukous ilmaisee kauniisti ajatusta avioliitosta elämänä.
"Valtias, ota vastaan meidän, sinulta apua anovien rukous, ja ollen täälläkin läsnä näkymättömällä suojeluksellasi siunaa tämä avioliitto, ja anna näille palvelijoillesi rauhallinen elämä, pitkäikäisyys, ymmärrys, keskinäinen rakkaus rauhan yhdyssiteessä, kauan elävät jälkeläiset, siunausta lapsista, kunnian kuihtumaton seppele.
Salli heidän nähdä lapsenlapset, varjele heidän yhteiselämäänsä vapaana juonitteluilta, ja anna heille ylhäältä taivaan kastetta ja maan lihavuutta.
Täytä heidän talonsa vehnällä, viinillä ja öljyllä, ja kaikella hyvyydellä, jotta he jakaisivat puutteessa olevillekin, ja anna myös läsnä oleville kaikki heidän pelastuksekseen anomansa."
Ortodoksinen hautaustoimitus on ennen kaikkea rukousta vainajan kuolemattoman sielun puolesta. Sen aikana toistetaan usein lyhyttä rukousta: Saata, Herra, lepoon nukkuneen palvelijasi sielu. Tämä rukous sopii hyvin myös kuolinilmoitukseen tai kukkalaitteeseen liitettäväksi muistolauseeksi. Toinen paljon käytetty muistolause on ”Ollos iäti muistettu”. Tähän tarkoitukseen sopii hyvin myös pääsiäistropari ”Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi”.
Kun kuolema kohtaa
Ottakaa ensimmäisenä yhteyttä alueenne seurakunnan pappiin. Hänen kanssa sovitaan hautaustoimitukseen liittyvistä yksityiskohdista: koska ja missä hautaus toimitetaan ja mihin vainaja haudataan. Jos papin toivotaan olevan paikalla mahdollisessa muistotilaisuudessa, myös tästä on hyvä sopia etukäteen jotta pappi osaa varata tilaisuuteen riittävästi aikaa.
Vainajan hautauspalvelus toimitetaan aina sen mukaan, mihin kirkkoon hän on kuulunut. Ortodoksisen kirkon jäsenen siunauksen voi toimittaa ainoastaan ortodoksisen kirkon pappi.
Hautauspäivänä
Omaiset kerääntyvät pyhäkköön odottamaan vainajaa, joka tuodaan kirkkoon noin varttia ennen palveluksen alkua. Suitsutusastiaa kantava pappi ottaa hänet vastaan kirkon ovella.
Arkku kannetaan keskelle kirkkoa ja avataan. Vainajan rinnalle arkkuun asetetaan pieni ikoni. Arkkuun voi halutessaan laittaa myös kukkia. Omaisille jaetaan hautaustoimituksen ajaksi käteen kirkkokynttilät eli tuohukset. Varsinaisen hautauspalveluksen aikana on tapana seistä. Pyhäkössä on istuimia niille, jotka kaipaavat lepotaukoa. Hautaansiunaaminen kestää noin 45 minuuttia riippuen saattoväen määrästä.
Pappi kertoo ennen hautajaisten alkua toimituksen kulusta saattoväelle. Pääsisältö on rukouksessa edesmenneen puolesta sekä hyvästien jättämisestä maan päällä.
Hautaustoimituksen lopulla pappi siunaa vainajan arkkuun ristinmuotoisesti laitettavalla hiekalla. Tämän jälkeen arkku suljetaan. Kukat voi laskea arkulle tässä vaiheessa tai jäähyväisten yhteydessä. Sään salliessa ne voidaan laskea myös haudalla. Kirkosta poistutaan niin, että pappi ja laulajat kulkevat arkun edellä.
Usein palveluksen jälkeen pidetään muistotilaisuus, joka on vapaamuotoinen ja sen sisällöstä voi sopia papin kanssa. Muistotilaisuutta varten seurakuntansali on varattavissa käyttöönne halutessanne.
Ortodoksisessa perinteessä rukous jatkuu myös hautajaisten jälkeen, ja edesmenneen puolesta voidaan toimittaa muistopalvelus 40 päivän kuluttua kuolemasta joko kirkossa tai haudalla. Sen toimittamisesta voi sopia papin kanssa hautajaisten yhteydessä tai siitä voi soittaa seurakuntaan myöhemmin.
”Kaiken mitä olet sanonut minulle arvottomalle ja kaiken mitä et saanut sanotuksi joko tietämättömyydestä tai unohtaen, olipa se mitä tahansa, Jumala antakoon sinulle anteeksi tässä ja tulevassa ajassa.”
Ortodoksisessa kirkossa katumus on sakramentti. Usein puhutaan myös synnintunnustuksesta tai ripistä.
Katumuksen sakramentti on luonnollinen osa kristillistä elämää. Se koskee kaikkia, myös papistoa. Kyse on paluusta ja elämän suunnanmuutoksesta.
Monet osallistuvat katumuksen sakramenttiin suuren paaston aikaan, keväällä hyvissä ajoin ennen pääsiäistä. Toiset käyvät synnintunnustuksella kaikissa kirkkovuoden paastoissa, siis neljästi vuodessa. Toiset tätäkin useammin. Eräs pappi opetti viisaasti, että katumuksen sakramentti on ”parhaimmillaan tapa, jota ei ole otettu tavaksi”. Eräs toinen taas tokaisi: ”Miettikääpä hiukan, miltä näyttää ihminen, joka ei ole kertaakaan eläessään peseytynyt! Sielukin kaipaa pesua...”
Kirkkoa on verrattu hengelliseen ”parantolaan” tai ”sairaalaan”. Katumuksen sakramentissa sanotaankin: ”Katso, tulit parantuaksesi, varo, ettet menisi pois parantumattonana.” Tämä ulottuvuus korostaa syntiä ”sairauden” kaltaisena ja näin on kyse paljon syvällisemmästä, kuin vain jonkun säännön rikkomisesta.
Itsetutkiskelu on osa valmistautumista katumuksen sakramenttiin. Paljon meissä on hyvää ja ihailtavaa, mutta on myös muuta. Rehellinen itsetutkiskelu on hyvästä. Paasto on hyvä aika tälle. Paaston hiljainen ja rauhallinen elämätyyli ja paastojumalanpalveluksiin osalistuminen ovat suotuisia itsetutkiskelulle.
Eräs piispa vertasi tätä itsetutkiskelua arkeologiseen kaivaukseen.
Tällainen etenee varovaisesti, kerros kerrokselta. Löydökset eivät saa mennä rikki. Muu aines poistetaan. Kerros kerrokselta edetään, arasti. Liian rajusta ja holtittomasta etenemisestä syntyy vain vahinkoa ja tuhoa. Itsetutkiskelussa on hyvä edetä määrätietoisesti, mutta rauhallisesti. Jos itseensä menee ”hengellisellä kaivinkoneella” on jälki rumaa.
Evääksi itsetutkiskeluun voi ottaa kymmenen käskyä ja erityisesti Kristuksen antaman käskyn, johon tiivistyy kaikki olennainen elämässä: "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Tämän pohjalta kannattaa siis pohtia erityisesti kolmea suhdetta: suhdetta Jumalaan, lähimmäisiin ja itseemme.
Uskon heikkous, vähyys ja elävän jumalasuhteen puute. Rukouselämän tila. Jumalanpilkka. Rakkauden puute lähimmäistä kohtaan. Kateus. Juoruilu. Valehtelu. Kiittämättömyys. Kohtuuttomat ja itsekkäät vaatuimukset puolisolta ja lapsilta. Aviorikos. Sopimaton, painostava ja epäoikeudenmukainen puuttuminen muiden elämää, vaikkapa lapsien. Puolueellisuus työelämässä. Teeskentely. Ylpeily. Mielistely. Siveettömyys. Rahanhimo. Ahneus. Viha. Välinpitämättömyys.
Yllä on vain pieni otos kaikesta mistä voi kertoa katumuksen sakramentissa. Tärkeää on muistaa, että keskeistä ei ole se mitä muut tekevät, vaan mitä itse on tehnyt. Katumuksen sakramentin yhteydessä voi myös käydä keskustelua papin kanssa, saada neuvoja tai opastusta. Ehkä on jotain, joka painaa mieltä.
Pappi on läsnä tukena, todistajana ja sakramentin toimittajana. Anteeksianto tulee Jumalalta.
Kaikki on vaitiolovelvollisuuden piirissä ja pappia sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus.
Nykyään voi pappiin ottaa yhteyttä monin eri tavoin. Puhelimitse, sähköpostitse tai jopa sosiaalisessa mediassa. Myös jumalanpalveluksen yhteydessä voidaan sopia aika tapaamiselle.